g

Reza Najjar

الهم صل علی محمد و آل محمدوعج

آيت الله جوادي آملي:زاهدان و عابدانی که پیوندی با جهاد و شهادت و مبارزه ندارند خواسته یا ناخواسته، دوستدار امام غایب اند نه امام قائم، مطلوب اینان غایب آل محمد(ص) است نه قائم آل محمد(ص)

بررسي ،ارزيابي طراحي داخلي و چيدمان فروشگاه شركت تعاوني مصرف كاركنان بانك

آرایش فضای داخلی و طراحی داخلی تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطب علی الخصوصدر مکانهای عمومی دارد.و علاوه بر این می تواند همانند یک اثر هنری شاخص و یا یک نماشگاه با مردم در ارتباط باشد...


                                                                          بسمه تعالی
 
چكيده :
آرایش فضای داخلی و طراحی داخلی تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطب علی الخصوص در مکانهای عمومی دارد.و علاوه بر این می تواند همانند یک اثر هنری شاخص و یا یک نماشگاه با مردم در ارتباط باشد.
علت انتخاب این موضوع، که در بانک  به عنوان یکی از خدمات ارائه شده به کارکنان آن است و در واقع یک عامل ایجاد كننده امنیت روانی اقتصادی و یک موضوع مشتری مداری داخل سازمان میباشد،در مقايسه با ديگر فروشگاهها از اصول طراحي و چيدمان كه در نتيجه آثار رواني در بر دارد ، نسبت به  يك فروشگاه عرضه كننده محصولات مختلف و بزرگ در سطح شهر فاصله زيادي دارد.
در اين نوشتار ابتدا سعي شد ضمن ارائه تعريفي از فروشگاههاي زنجيره اي ، برخي ويژگيهاي عمده آنها از جمله امتيازات و معايبشان در مقايسه با خرده فروشيهاي معمولي و همچنين فوائد اجتماعي آنها به اختصار بيان شود.
برای بهتر شدن موقعیت فروشگاهای شرکت تعاونی مصرف کارکنان بانک  پیشنهاد می گردد:....
واژگان كليدي : فروشگاه زنجيره اي، خرده فروشي ، عمده فروشي ، چيدمان فروشگاهي.

مقدمه:
آرایش فضای داخلی و طراحی داخلی تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطب علی الخصوص در مکانهای عمومی دارد.و علاوه بر این می تواند همانند یک اثر هنری شاخص و یا یک نماشگاه با مردم در ارتباط باشد.
مورد اصلی قفسه های دکوراسیون  فروشگاهها  بستگی به چیدمان قفسه ها و تزیین وسایل درون آنها دارد.
نوع مواد و لوازمی که روی قفسه ها چیده میشود تعیین کننده نوع مواد اولیه و استحکام در ساخت این قفسه ها هستند. مواد اولیه مصرف در فروشگاهها از مثل چوب،شیشه و انواع فلزات ساخته میشوند.
لوازم اجناس سنگین وزن را روی قفسه هایی با اسکلت بندی فلزی محکم قرار میدهند.
لوازم ظریف روی قفسه های شیشه ای و چوبی و یا توری فلزی گذاشته ميشوند.
نقش و نگار و صفحات تشکیل دهنده ظاهر قفسه ها با طرحهای گوناگون و شیشه های رنگی، زیبایی فروشگاه را صد چندان میکند.
قفسه های مشبک با ستونهای رنگی و لامپهای الوان و نور پردازی زیبا و مناسب با نوع محصولات روی آنها، توجه مشتریان را جلب مینماید و زیبایی واقعی اجناس را بروز میدهد.
نوع دیواری که یک طرفه هستند و جدا کننده بخشی از قفسه های که به صورت پارتیشن مورد استفاده قرار میگیرند،جزیره که در هر طرف آنها محصولات قرا ر میگیرند و در قد و اندازه های مختلف ساخته و نصب میشوند.
اينها تنها بخشي ازفرايندي است كه در امر چيدمان فروشگاهي بايد به آن بپردازيم ،در ادامه اين فرايند به مسائلي نظير پارامترهاي جديد بازاريابي نيز بايد پرداخته شود. پروژهای انجام شده در این زمینه به شرح زیر میباشد:


 - 1تجهیز فروشگاه رفاه پاسداران
 - 2 تجهیز فروشگاه رفاه جمهوری
 - 3 تجهیز فروشگاه رفاه آزادی
 - 4 تجهیز فروشگاه رفاه کرمان
 - 5 تجهیز فروشگاه قدس(زرتشت(
 - 6 تجهیز فروشگاه شهروند بهرود
 - 7 تجهیز فروشگاه شهروند بیهقی
 - 8 تجهیز فروشگاه جام جم (ولیعصر(
 - 9 تجهیز فروشگاه پروما مشهد

روش تحقيق:
در اين پژوهش از روش تحقيق توصيفي استفاده گرديده است ؛ بطوري كه با حضور فيزيكي ، عكس برداري و مشاهده فروشگاه مورد نظر ،اقدام به مشاهده و توصيف محل نموده و طي تهيه گزارشات لازم و مصاحبه ، اين پژوهش را انجام مي دهيم.


تعريف موضوع:
علت انتخاب این موضوع، که در بانک تجارت به عنوان یکی از خدمات ارائه شده به کارکنان آن است و در واقع یک عامل ایجاد كننده امنیت روانی اقتصادی و یک موضوع مشتری مداری داخل سازمان میباشد،در مقايسه با ديگر فروشگاهها از اصول طراحي و چيدمان كه در نتيجه آثار رواني در بر دارد ، نسبت به  يك فروشگاه عرضه كننده محصولات مختلف و بزرگ در سطح شهر فاصله زيادي دارد.
لذا براي پيدا كردن علت اينگونه فواصل كه در اكثر فروشگاههاي عرضه كننده محصولات خرده فروشي در سطح شهر به چشم ميخورد، بر آن شديم يك سري مطالعاتي در رابطه با مسائل مختلفي كه در اين گونه فروشگاههاي تعاوني به چشم ميخورد را داشته باشيم .
در مطالعاتي كه در اينگونه شركتهاي تعاوني بايد انها را مد نظر داشت شامل موارد مختلفي ميگردد:
لذا آنچه در این پژوهش دنبال آن هستیم بررسي رابطه بين:
1 - بررسي رابطه اثرات رواني فضاي فروشگاه با طراحي فضاي فروشگاه شركت تعاوني مصرف كاركنان بانك .
2 – بررسي رابطه سهولت دسترسي مشتري به كالا با طراحي فضاي فروشگاه شركت تعاوني مصرف كاركنان بانك .
3 – بررسي رابطه ايمني و بهداشت در طراحي و چيدمان با طراحي فضاي فروشگاه شركت تعاوني مصرف كاركنان بانك .
ميباشد.


مسئله تحقيق:
بررسي و ارزيابي طراحي داخلي و چيدمان فروشگاه شركت تعاوني مصرف كاركنان بانك .
1 –  فروشگاه در چه مكاني وافع گرديده است؟
2 – وسعت فروشگاه چقدر است؟
3 – آيا در طراحي فضاي فروشگاه بعد رواني آن در نظر گرفته شده است؟
4 – در فروشگاه مسائل ايمني چقدر رعايت شده است؟
5 – طراحي و نحوه چيدمان داخل فروشگاه به چه صورت است؟
6 – نحوه قرار گرفتن اجناس در فروشگاه به چه صورت است؟
7 – نحوه برخورد كاركنان فروش در فروشگاه چگونه است؟


اهداف پژوهش:
اهم اهداف موردنظردر اين رابطه عبارتند از:
طراحي و چيدمان فروشگاهي به شكل مدرن.
فراهم كردن كالاهاي موردنياز جامعه .
هدايت و حمايت براي توليد اقلام مهم.
حذف واسطه هاي غيرضروري ميان توليدكننده و مصرف كننده .
جلوگيري از توسعه بي رويه واحدهاي تجاري در فضاهاي غيرتجاري .
جلوگيري از فروش كالاهاي غيراستاندارد .
بهره گيری از مزا ياي خريد انبوه .
کمک به ارتقاء کفيت کالاها .
 کاهش هزينه های انبار داری .
 کاهش هز ينه های حمل و نقل .
 کاهش سهم هزينه های توزيع بر قيمت نهايی.
اهم اهداف در بانك تجارت علاوه بر عوامل بالا،مي توان در مرحله نهايي رفاه و آسايش كاركنان بانك  را در نظر گرفت.

ادبيات تحقيق :
مقدمه:
 موضوع فروشگاههاي زنجيره اي و مساله توزيع ، چندسالي است كه در كشور مطرح شده
است . اگرچه ايجاد اين فروشگاهها پديده جديدي نيست و سابقه آن به سال 1328 وتاسيس تعاوني مصرف سپه برمي گردد، ولي در سالهاي اخير و بخصوص در دوره سازندگي به دليل وجود مشكلات فراوان در بخش توزيع كالاها كه بيشتر متاثر از دوعامل وضعيت نابسامان اقتصادي و ساختار نامناسب نظام توزيع سنتي است ، دولت برآن شد تا با تاسيس فروشگاههاي نوين زنجيره اي ، وضعيت توزيع را در كشور بهبودبخشد و از آشفتگي در بازار جلوگيري كند. فروشگاههاي رفاه و شهروند به دنبال اين تصميم ايجاد شدند، ولي علي رغم تلاشهاي انجام شده ، به علت فقدان بينش كافي نسبت به چگونگي اداره اين فروشگاهها و عوامل موثر در موفقيت آنها، اين واحدها نيز توفيق چنداني در نيل به اهداف تعيين شده نداشته اند. مجموعه حاضر ضمن معرفي و بيان ويژگيهاي يك فروشگاه زنجيره اي ، شرايط و عواملي را بررسي خواهدكرد كه باعث موفقيت و رشد فروشگاههاي زنجيره اي مي شوند.
 تاريخچه فرو شگاههای زنجيره ای:
در اروپا در قرن 18 و 19 نظام توزيع دگرگون شد و برای اولين بار انديشه مربوط به فروشگاههای بزرگ توسط بازرگان فرانسوی بويسکو در سال 1852 با تاسيس فروشگاه کوچکی به نام بن مارشه تحقق يافت و اين مغازه مادر فروشگاههای بزرگ گرديد ايده تاسيس چنين فرو شگاههايی به امريکا سرايت کرد و به سطح بسيار بالاتری ارتقا يافت از مشخصات فروشگاههاي زنجيرهاي بزرگ اين است كه تداوم حيات اقتصادي آن موكول به توسعه شعبه هاي آن است چرا كه براي چنين فروشگاههايي حد پاييني از توسعه وجود دارد كه كه كمتر از آن حد اين فروشگاهها بنا به منطق اقتصادي دوام نمي آورند و متضرر مي شوند .
ويژگيهای فروشگاه:
فروشگاههاي زنجيره اي در مقايسه با واحدهاي توزيع سنتي و خرده فروشيها، داراي خصوصيات و ويژگيهاي چندي هستند كه برخي از آنها عبارتنداز:
1 - يك فروشگاه زنجيره اي كه از شعب و فروشگاههاي متعدد تشكيل مي شود، معمولادر تمام واحدهايش ، كالاهاي تجاري يكساني را مي فروشد.
2 - خريد فروشگاه در حجم و مقياس بالايي بوده ، لذا مي تواند در مقايسه باخرده فروشيهاي كوچك ، كالاها را با قيمت پايين تري به فروش رساند.
3 - فروشگاههاي زنجيره اي از انواع مختلف تمركز كالاها و فعاليتهاي مربوط به آنها بهره مي برند. تمركز كالاها به چهار گروه به شرح زير طبقه بندي مي شوند:
الف ) تمركز افقي : عبارتست از افزايش حجم فروش يك كالاي خاص در اثر توسعه شعب فروش (وجود شعب متعدد تحت يك مديريت واحد).
ب ) تمركز جانبي : عبارتست از تمركز انواع مختلفي از يك نوع كالا در فروشگاه .
ج ) تمركز عمودي : عبارتست از تمركز وانجام فعاليتهاي عمده فروشي در كنار امورخرده فروشي كه قيمت تمام شده را براي فروشگاه كاهش مي دهد. نوع ديگر اين تمركز،ادغام فعاليتهاي توليدي و تكميلي (نظير بسته بندي ) است كه به علت گستردگي فعاليت وتعدد امور توليدي تنها در كنار فروشگاههاي زنجيره اي ، امكان پذير و مقرون به صرفه است .
د) تمركز مورب : اين تمركز از تجمع فعاليتهاي فرعي ايجاد مي شود. تبليغات متمركز،بازرسي ، آمارگيري و تحقيقات متمركز مثالهايي از اين نوع به شمار مي روند.
4 - واحدهاي زنجيره اي نظر به وسعت عمل و قدرت مالي شان مي توانند از كامپيوترهاي پيشرفته براي ثبت و هدفهاي ديگر استفاده كنند. اين واحدها براي كنترل موجودي ،سفارشات مشتري ، پيش بيني فروش ، تجزيه وتحليل اطلاعات و مكانيسم فروش ازمدرنترين تجهيزات و تكنيك ها استفاده به عمل مي آورند. دردسترس بودن اطلاعات جديد و به روز ازطريق كامپيوتر، به آنها اين امكان را مي دهد كه به سرعت تصميمات تعيين كننده و بحراني را اتخاذ كنند.
5 - اين واحدها درك كرده اند كه از شكست در تطابق با شرايط جديد بايد عبرت گرفت .به همين منظور آنها داراي بخشهاي برنامه ريزي هستند كه در اين بخشها، كارشناسان مربوطه ، سرگرم تجزيه وتحليل حوادث اقتصادي ، عادات مردم ، سليقه ها و الگوهاي متغير زندگي هستند. واحدهاي زنجيره اي به تبع برنامه ريزي درازمدتشان ، در تامين نيازهاو حوائج آتيه نسبت به اكثر خرده فروشيها، در وضعيت و آمادگي بهتري قرار دارند.
6 - حجم بسيار بالاي خريد، اين واحدها را قادر مي سازد كه از يك موضع قدرت ، باتوليدكنندگان
و عمده فروشيها، معامله كنند.
7 - واحدهاي زنجيره اي به واسطه حجم فروش بالايي كه دارند، با سرعت و سهولت بيشتري مي
توانند از بانكها و ساير موسسات اعتباردهنده تقاضاي وام كنند.
8 -وقتي كه اجناس و كالاهاي مختلف و متعدد در زير يك سقف كنار هم قرار گرفته باشند. به فروش يكديگر كمك مي كنند، يعني فروش برنامه ريزي نشده و ناگهاني پيش مي آيد كه حجم زيادي از فروش فروشگاهها را تشكيل مي دهد.
9 - فروشگاههاي زنجيره اي به علت قدرت اقتصادي و سازماندهي متمركزشان ، درتبليغات براي محصولاتشان ، مزيت منحصربه فردي دارند و قادرند پيامهايشان را ازطريق روزنامه ها، مجلات ، راديو، تلويزيون و... به مصرف كننده برسانند، درحالي كه يك واحدخرده فروشي مستقل ، دراين خصوص انتخابهاي بسيار كمتري دارد.
10 - تداوم حيات اقتصادي فروشگاههاي زنجيره اي ، موكول به توسعه شعب آنهاست ،چرا كه براي چنين فروشگاههايي ، حد پايين از توسعه وجود دارد كه كمتر از آن حد، اين فروشگاهها دوام نمي آورند و متضرر خواهندشد.
11 - فروشگاههاي زنجيره اي مانند بعضي از كارخانجات بزرگ توليدي داراي هزينه ثابت قابل توجهي هستند.
12 - واحدهاي زنجيره اي به سرمايه گذاري زيادي براي مكان يابي ، تجهيزات و موجودي شعبه هاي جديد و همچنين حفظ و نگهداري شعبه هاي موجود نيازمندند، و لذا مبالغ قابل ملاحظه اي را مسدود مي كنند.
13 - فروشگاههاي زنجيره اي به سطح بالايي از نيروي متخصص نيازمندند.
علاوه بر ويژگيهاي فوق ، همان طور كه قبلا هم اشاره شد، فروشگاههاي زنجيره اي براي جامعه و مصرف كنندگان نيز آثار و فوائد متعددي به ارمغان مي آورند كه در زير به برخي از آنها اشاره مي شود:
الف ) فوائد اجتماعي ؛ ب ) فوائد بهداشتي ؛ ج ) مزاياي ويژه مصرف كنندگان و مشتريان .


فوائد اجتماعي :
1 - حذف واسطه هاي غيرضروري ميان توليدكننده و مصرف كننده و كاهش هزينه هاي توزيع
2 - جلوگيري از توسعه بي رويه واحدهاي تجاري در فضاهاي غيرتجاري
3 - توسعه و ترويج فرهنگ استانداردكردن كالاهاي توليد داخلي و استفاده از باركد ملي
4 - تثبيت قيمت كالا در مناطق مختلف شهري باتوجه به يكسان بودن قيمت انواع كالاهاي عرضه شده
5 - در كليه شعب فروشگاههاي زنجيره اي
6 - بهبود نسبي ترافيك شهري با حذف مسافرتهاي درون شهري غيرضروري
7 - كاهش آلودگي هوا و استهلاك وسائط نقليه
8 - كاهش گردش نقدينگي با استفاده از كارتهاي اعتباري .

سابقه تحقيق:
1- پايان‌نامه سركار خانم مريم دهقان، كارشناس و مسئول پروژه‌هاي تحقيقاتي در مديريت مطالعات شركت شهروند، شيوه‌اي جديدي را براي تأمين كالا در زنجيره فروشگاهي شهروند مورد بررسي قرار مي‌دهد.ايشان نتيجه گيري مي كنند:
تقريبا تمامي فروشگاههاي زنجيره اي در ايران با حمايت مستقيم دولت ايجاد شده اند و سهامدار عمده اين فروشگاهها  و با سيستم مديريت دولتي اداره شده اندبدين ترتيب وجه غالب نحوه مديريت اين فروشگاهها بيشتر از آنكه اقتصادي و و بر پايه معادله cost – benefit  باشد  بيشتر سياسي است  بدين ترتيب هرگاه دولت به ساختار اين فروشگاهها يارانه تزريق كرده است اين فروشگاهها اندك رشدي داشته اند از سوي ديگر شاهديم كه به واسطه عدم گسترش عمودي و افقي اين فروشگاهها فروشگاههاي زنجيره اي نتوانستند در نظام توزيع كالا تحولاتي را پديد اورند  كارشناسان براورد مي كنند  فروشگاههاي زنجيره اي حداكثر 5 درصد از كل سهم نظام توزيع كالا را برعهده دارند فروشگاههاي زنجيره اي در بهترين حالت به صورت يك خرده فروشي بزرگ وارد شبكه توزيع شده است.
2- مقاله اي توسط يکي از دانشجويان ترم دوم سال 1382-1383 جامعه شتاسي اقتصادي تهيه شده است. اين مقاله نکات خوبي را در مورد فروشگاه هاي زنجيره اي بيان کرده است.


درنتيجه:
در اين نوشتار ابتدا سعي شد ضمن ارائه تعريفي از فروشگاههاي زنجيره اي ، برخي ويژگيهاي عمده آنها از جمله امتيازات و معايبشان در مقايسه با خرده فروشيهاي معمولي و همچنين فوائد اجتماعي آنها به اختصار بيان شود. پس از آن به شرح عوامل و شرايطي كه در زمينه رشد و موفقيت اين نهادهاي نوين توزيع را فراهم مي نمايند، پرداخته شد. اين عوامل در حالت كلي به دو دسته بيروني و دروني تقسيم شدند كه درمورد هريك به تفصيل مطالبي بيان شد.آنچه درمجموع مي توان گفت اين است كه فاصله بين موفقيت يك فروشگاه مطلوب و موفق و وضعيت فروشگاههاي زنجيره اي فعلي كشور، تاحدودي زياد مي باشد و اين بدان معني است كه مسئولان بايد توجه بيشتري به اين نهادها مبذول دارند تا آنها بتواننددر عرصه توزيع كالا، نقش بارز و فعال را ايفا نمايند.
جامعه و نمونه مورد نظر:
فروشگاه شركت تعاوني كاركنان بانك تجارت كه به عنوان جزئي از يك نمونه آماري در بين دها فروشگاه زنجيره اي در ايران  انتخاب گرديده است به عنوان واحد انتخابي براي انجام اين پروژه در نظر گرفته شده است .
در اين فروشگاه سعي شده است براي جمع آوري اطلاعات از روش تحقيق توصيفي و ميداني وبا ابزارتحقيق مشاهده ، عكس برداري و مصاحبه ، استفاده گردد. و عوامل دخيل در اين اثرات بطور كامل مشاهده گردد . براي انجام اين كار واحدهاي فروشگاه شركت تعاوني در تهران انتخاب گرديده است ،كه با مراجعه حضوري در هردو فروشگاه و انجام مشاهدات لازم و انجام مصاحبات تخصصي اين امر صورت مي گيرد .
چون قضيه چيدمان فروشگاه يك امر تخصصي است ،تلاش مي گردد در اين واحد نمونه از همكاران نيز در خصوص نحوه چيدمان و اثرات رواني عوامل فوق ،پرسشهايي به عمل آيد .
علاوه بر اينها شركت تعاوني مصرف كاركنان بانك تجارت با يكي از فروشگاههاي زنجيره اي مقايسه مي گردد تا درك بهتري از نحوه چيدمان در فروشگاه و اثرات رواني آن داشته باشيم.


تجزیه و تحلیل یافته ها:
هر فروشگاه ابتدا باید بر اساس شاخص هایی چون متراژ سطح فروش ,انبار،پارکینگ،تعداد واحهای تجاری و مغازه ها ،تعداد طبقات ،تعداد مشتریان و مراجعه کنندگان، سطح اداری و تجاری تیپ بندی شود و سپس بر اساس معیارهای زیر ارزیابی گردد.

موقیت فروشگاه از لحاظ مکانی،فرهنگی،اقتصادی:
همانطوریکه قبلا ذکر گردید ه است ، فروشگاه در مکان مناسبی از جمعیت قشر کارمندی واقع شده است؛که از لحاظ رفت و آمد جای مناسبی می باشد.وچون کارمندان محترم در هنگام ساعت کاری بیشتر خرید می کنند لذا موقعیت مکانی فروشگاه طالقانی بهتر است.
از لحاظ فرهنگی و اقتصادی نیزفروشگاه در بخش متوسط جامعه قرار دارند.

نمای ورودی و محوطه اطراف فروشگاه:
همانطوریکه در عکسهای پیوست به نظر می آید ,هر دو موقعیت فروشگاه بدون نمای بیرونی و تابلوی معرفی فروشگاه است.بطوریکه در فروشگاه میدان بهارستان در بالای سر درب فروشگاه بجای معرفی و نشان دادن موقعت فروشگاه ,بخش کانون بازنشستگان بانک اطلاع رسانی شده است که این کانون در محوطه بیرونی فروشگاه واقع گردیده است.
در فروشگاه میدان بهارستان بجای استفاده از شیشه که داخل فروشگاه را نشان دهد ,دیوار فروشگاه جایگزین آن شده است که این باعث غیر قابل روئیت شدن اجناس داخلی فروشگاه می گردد.(در فروشگاه خیابان طالقانی این مسئله رعایت شده است)
هر دو موقیت مکانی فروشگاه فاقد فضای سبز و پارکینگ جهت استفاده همکاران است.
هر دو فروشگاه به دلیل عدم استفاده از تابلوی معرفی فروشگاه ,فاقد هر نوع نور پردازی مناسب جهت جذب مشتریان بلقوه است.
نمای خارجی فروشگاه هیچ گونه هم خوانی با نمای واحدهای تجاری و فروشگاهی نداردوبیننده هیچ گونه تفاوتی با نمای ساختمانهای اطراف قائل نیست.
هر دو فروشگاه دربهای ورود و خروج یکسانی دارند و از هیچ گونه استانداردی پیروی نمی کنند.

سطح فروش:
در هردو فروشگاه بدلیل اینکه بخش سوپر مارکت کوچک بوده و مشتریان مایحتاج زندگی شان را خودشان تهیه می کنند ,فاقد هر گونه فروشنده برای جواب گویی به نیازآنها است.
در قسمتهای مختلف من جمله بخش لوازم خانگی ، عینک فروشی ،البسه و دیگر لوازم عمومی چون این مکانها به صورت استیجاری است ,از فروشنده خودشان بهره می برند و در دیگر جاها مسئول فروشگاه به عنوان یک فروشنده انجام وظیفه می کند.
هر دو فروشگاه برای راحتی خرید از چرخ دستی بهره می برند و این امر در فروشگاه خیابان طالقانی وسیع تر است و علاوه بر چرخ دستی از سبد نیز برای خریدهایی در حجم اندک استفاده می گردد.
تعداد صندوقها در فروشگاهای شرکت تعاونی مصرف کار کنان بانک تجارت ,بستگی به حجم اجناس بکار رفته در آن فروشگاه دارد,بطوریکه در فروشگاه میدان بهارستان یک صندوق و در فروشگاه خیابان طالقانی دو صندوق که البته یکی به صورت نیمه فعال است ,فعالیت می کنند.و در هردو فروشگاه یک نفر به عنوان متصدی کنترل در کنار صندوقها در نزدیکی درب خروج نشسته است.
در هردو فروشگاه جهت چیدمان کالا از روش قدیمی استفاده می گردد.بطوریکه چیدمان در قفسه های قدیمی با طرح و شکل نا خوشایند بدون رنگ بندی جذاب و استاندارد قدیمی و ایمنی لازم جهت اجناس خود است.
فاصله قفسه ها کم بوده بطوریکه در فروشگاه میدان بهارستان این فاصله در حدود یک متر و در فروشگاه خیابان طالقانی این فاصله در حدود 180 سانتی متر است.
از طرفی چون فضای فروشگاه کوچک بوده ,بطوریکه در فروشگاه میدان بهارستان این فضا در حدود 150 متر بعلاوه 60 متر بالکن ودر فروشگاه خیابان طالقانی این فضا در حدود 200 متر که شامل واحد اداری نیز می گردد؛ به همین خاطر سبد غذایی خانواده ها کامل نیست و از نقص عمده ای بر
خوردار است. لذا کالایی در فروشگاه یافت می گردد که بیشتر منافع شرکت تعاونی را به همراه دارد تا کالاهای مورد نیاز عمومی همکاران را.
علاوه بر این بدلیل خالی شدن قفسه ها وتامین نبودن جنس جهت فروش بعد از گذشت مدتی اعتماد کارمندان و سطح فروش فروشگاه تنزل پیدا می کند و آن دلیلی برای عدم خالی بودن قفسه ها از اجناس است.
از طرفی در نحوه چیدمان مواد غذایی و دیگر اجناس هیچ گونه استانداردی رعایت نشده است و به خاطر این موضوع ,پراکندگی و عدم تمرکز در چیدمان داخل قفسه ها زیاد به چشم می خورد .(در فروشگاه خیابان طالقانی این موضوع کمتر به چشم می خورد)فضای داخلی هر دو فروشگاه از نظم خاصی پی روی نمی کند بطوریکه اجناس در کنار هم و در همدیگر فرو رفته اند.فروشگاهها فاقد رنگ بندی جذاب بوده و عوما از رنگ یک نواخت بدون جلوه نوری و کثیف استفاده می کنند .تهویه مناسب در آنها بکار نرفته است و این تهویه شامل چنکه دیواری و کولر داخل خود فروشگاه است.نظافت بطور معمولی است .هیچ گونه نشانی از وسائل ایمنی در فروشگاه از جمله دککتور و وشال آب پاش سقفی حین اتش سوزی دیده نمی شود.فقط در فروشگاه می دان بهارستان دو عدد کپسول آتش نشانی موجود است.

تبلیغات و اطلاع رسانی:
فروشگاه فاقد هر گونه تبلیغات سالنی هماهنگ با نوع فروش می باشد.و هیچ گونه ترفیع فروش به چشم نمی خورد .در این رابطه اطلاع رسانی فروشگاه خیلی ضعیف است.
فروشگاها فاقد اطلاع رسانی حهت قرار گرفتن اجناس می باشد و اجناس از لحاذ قیمت گذاری فقیر هستند.
وضعیت انبار و واحد اداری:
در فروشگاه میدان بهارستان در انتهای محوطه انباری وجود دارد کا حالا سوله مانند است.علاوه بر این یک انبار نیز در داخل فروشگاه مختص لوازم خانگی وجود دارد؛که فاقد استانداردهای لازم در این رابطه می باشند.
فروشگاه خیابان طالقانی فاقد هر گونه انبار است و از انبار فروشگاه میدان بهارستان استفاده می کند.و به این دلیل در این فروشگاه کاتنها در کنار قفسه ها به وفور یافت می گردند و منظره انبار مانندی به وجود آورده اند.
هر دو فروشگاه از واحدهای اداری بهره می برنند که این امر در فروشگاه میدان بهارستان بیشتر به چشم می خورد.

ویژگیهای فروشندگان:
فروشندگان از مشتری مداری هیچ گونه اطلایی ندارند؛و با مراجعین با تندی برخورد می کنند.فروشندگان هیچ گونه آموزشی در این رابطه ندیده اند,و از روی تبلیغات جذبی یا اینکه قرفه ای را برای خود اجاره کرده اند انتخاب شده اند.
برای درک بهتر خوانندگان محترم دو نمونه گزارش بازدیدی از فروشگاههای رفاه و شهروند در اینجا آور ده می شود.


نتيجه و جمع بندي:
در اين نوشتار ابتدا سعي شد ضمن ارائه تعريفي از فروشگاههاي زنجيره اي ، برخي ويژگيهاي عمده آنها از جمله امتيازات و معايبشان در مقايسه با خرده فروشيهاي معمولي و همچنين فوائد اجتماعي آنها به اختصار بيان شود. پس از آن به شرح عوامل و شرايطي كه در زمينه رشد و موفقيت اين نهادهاي نوين توزيع را فراهم مي نمايند، پرداخته شد. اين عوامل در حالت كلي به دو دسته بيروني و دروني تقسيم شدند كه درمورد هريك به تفصيل مطالبي بيان شد.
آنچه درمجموع مي توان گفت اين است كه فاصله بين موفقيت يك فروشگاه مطلوب و موفق و وضعيت فروشگاههاي زنجيره اي فعلي كشور، تاحدودي زياد مي باشد و اين بدان معني است كه مسئولان بايد توجه بيشتري به اين نهادها مبذول دارند تا آنها بتواننددر عرصه توزيع كالا، نقش بارز و فعال را ايفا نمايند.

ارایه پیشنهادات پژوهش گر:
برای بهتر شدن موقعیت فروشگاهای شرکت تعاونی مصرف کارکنان بانک تجارت پیشنهاد می گردد:
در این رابطه بهتر است از خود فروشگاها شروع کنیم بطوریکه ابتدا ظاهرفروشگاه مربوطه ,درست گردد سپس به خود مجموعه داخلی آن بپردازیم.
در این رابطه بهتر است که ابتدا نما و ظاهر فروشگاه میدان بهارستان بطور کلی عوض گردد طوری که به راحتی داخل فروشگاه مشخص گردد.سپس به سر درب فروشگاه بپردازیم زیرا هردو فروشگاه فاقد سردرب مناسب برای یک فروشگاه می باشد.استفاده از جلوه های مملوس و نور پردازیهای عالی.
در ادامه به فضای داخلی فروشگاه میرسیم.استفاده از تزئینات مناسب و جذاب در طراحی داخلی فروشگاه بطور کامل و خیره کننده.استفاده از آخرین تکنولوژی اطفای حریق و استفاده از آن در جایگاه های مختلف فروشگاه.استفاده از نور پردازی های جذاب.استفاده از تهویه مناسب بطوریکه هوا در داخل فروشگاه یکنواخت در جریان باشد.استفاده از رنگهای شاد با تضادهای مناسب و بکارگیری از روانشناسی رنگ.
در مورد استفاده از قفسه ها پیشنهاد میگردد که ارتفاع قفسه ها بلندتر باشد و عمق آنها زیادتر باشد.قفسه ها از جذابیت کامل برخوردار باشد و از رنگهای شاد در آنها استفاده گردد.قفسه ها از یک هماهنگی کامل برخوردار باشد و متناسب با اجناس بکار رفته در آنها ,زیبا باشد.
در مورد تامین اجناس پیشنهاد می گردد که هر فروشگاه متناسب با فضای خود از یک انبار اضطراری بهره ببرد,تا در کمبود اجناس در داخل قفسه ها بتوان با سرعت آنها را تامین کرد.
در مورد تبلیغات بهتر است از تبلیغات بنری در فروشگاه استفاده گردد.در فضای داخلی فروشگاه از تابلوهای راهنما استفاده کرد.اجناس با قیمت درشت در معرض دید تماشاگران گذاشته شود.و از ترفیع فروش بطور مرتی استفاده گردد.
چون فضای فعلی فروشگاه کوچک است پیشنهاد می گردد نسبت به میزان خرید همکاران, اجناس قابل ارائه در فروشگاه ها تقصیم گردند بطوری که در فروشگاه خیابان طالقانی که اکثر ادارجات در آن خیابان واقع است و همکاران در صدد خرید بر می آیند مایحتاج ضروری افراد مثل مواد غذایی در آنجا به معرض فروش گذاشته شود و دیگر اجناس به وسیله کاتالوگ و با استفاده از فن آوری اینترانت اطلاع رسانی و در معرض فروش قرار گیرد.
در فروشگاه میدان بهارستان به دلیل داشته انبار سوله مانند اجناسی از قبیل لوازم خانگی به آنجا نقل مکان پیدا کند.
در مورد فروشندگان آنها با وسواس زیاد انتخاب گردند و دوره های آموزشی را بطور کامل طی کنند و همیشه تحت نظر یک سرپرست باشد و دوره های پیشرفت آنها مد نظر قرار گیرد.و بطور کل از اجاره دادن فضای فروشگاه پرهیز گردد.
در ادامه امید آن میرود که با در نظر گرفتن نیازهای همکاران ,اجناس فروشگاه با توجه به سلیقه آنها تامین گردد تا بار دیگر اعتماد بع آنها برگردد.

پیشنهاد تحقيق در مورد توسعه و افزايش فروشگاه  برای انجام تحقیقات بعدی:
برای شخص دانشجوئي  که در آینده قرار است در رابطه با این موضوع تحقیق کند پیشنهاد توسعه و افزایش فروشگاه های شرکت تعاونی مصرف کارکنان بانک  را دارم تا بدین وسیله این شرکت در زمره فروشگاه های زنجیره ای در آید.

محدوديتهاي تحقيق:
محدوديتهاي تحقيق شامل ،عدم در دسترس بودن منابع مطالعاتي مناسب براي چيدمان قفسه ها در فروشگاه مي باشد بطوريكه با منابع بسيار ناقصي برخورد مي كرديم .از ديگر مشكلات اين تحقيق عدم همكاري مسئولان فروشگاه و عدم راهنمايي لازم در اين فرايند با پژوهشگر مي باشد.از مشكلات جاري اين امر عدم وقت كافي با تحقيق انجام گرفته ،بطوريكه بايد در حدالقل زمان ممكن اين تحقيق به مرحله انجام ميرسيد.

منابع:
1 - اصغرزاده ، عبدا...، مديريت در فروشگاههاي زنجيره اي، ماهنامه بررسيهاي بازرگاني ، شهريور 1374،شماره 100
2 - احمدي ، عين ا...، مديريت فروشگاههاي زنجيره اي و شرايط كاميابي ، تدبير، آذر ماه 1375، شماره 68
3 - اخوي ، احمد، فروشگاههاي زنجيره اي  اهداف و رسالتها  گزارش تحقيقي فروشگاه زنجير هاي رفاه  1371 نظام توزيع كالا در ايران  1380 مركز پژوهشهاي بازرگاني .
4 - چشم به راه ، محسن ،  توزيع كالا و خدمات از دو منظر اقتصادي و لجستيكي، سميناركارشناسي ارشد، آبان 1379،دانشگاه علم و صنعت ايران .
5 - كازروني ، عليرضا، فروردين و ارديبهشت 1377 ،مقايسه نظامهاي توزيع كالا در مناطق شهري ايران، اطلاعات سياسي اقتصادي ، شماره 127 و 128.
6-  صحرايي ، هدايت ، ارزيابي آثار بهداشتي فروشگاههاي زنجيره اي ، مجموعه مقالات نقش فروشگاههاي زنجيره اي در توزيع ، موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني ، اسفند 1377،تهران .
7 - موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني ،روشهاي نوين توزيع كالا...، تهران ، زمستان 1376.
8 - مديريت پژوهشي ، تحقيقات و آموزش فروشگاه رفاه ،آشنايي با وال - مارت بزرگترين شركت فروشگاههاي زنجيره اي جهان، بي تا.
9 - مجله ایران آذین، با تلخیص و مجله معماري
10- پايان‌نامه سركار خانم مريم دهقان، كارشناس و مسئول پروژه‌هاي تحقيقاتي در مديريت مطالعات شركت شهروند
11 - مقاله اي توسط يکي از دانشجويان ترم دوم سال 1382-1383 جامعه شتاسي اقتصادي تهيه شده است.


پيوست :
گزارش بازدید از فروشگاه رفاه شعبه جمهوری پنج شنبه مورخه 17/2/88 ساعت 14.
این فروشگاه در خیابان جمهوری تقاطع خیابان ولیعصر (عج) قراردارد و ساعت کاری آن از ساعت 8 الی 20 می باشد و فروشندگان زیادی در استخدام این فروشگاه هستند.فضای مازاد فروشگاه با قیمت مصوب در اختیار دیگران قرار می گیرد.این فروشگاه از درب ورودی با متصدی اطلاعات و درب خروجی به همراه چندین صندوق دریافت وجه و متصدی کنترل قبض تشکیل شده است.
فروشگاه از یک طبقه همکف و نیم همکف که شامل سوپر مارکت و طبقات بعدی شامل لوازم خانگی ،البسه ،مهد کودک و لوازم سرگرم کننده کودک و خرید آن و لوازم عمومی را  تشکیل می دهد.
در این بازدید گروهی ،گروه به چند گروه کوچک تقسیم شده و به شرح ذیل به بازدید پرداختند.
1 – در فضای داخلی فروشگاه اولین چیزی که به چشم می خورد ، هوای سنگین و گرم فروشگاه
است;بطوریکه فروشگاه از تهویه مناسب و مکفی برخوردار نیست; در واقع وجود این تهویه ها در
فروشگاه کفاف حجم هوای زیاد داخل فروشگاه را ندارد .بنابراین هوا در فروشگاه بطور کامل تعویض
نمی گردد.
2 - در مورد رنگ بندی دیوارهای فروشگاه و همینطور سقف و پوشش سقفها ،اولا قدیمی و کثیف هستند و ثانیا هیچ گونه روانشناسی در آن رعایت نگردیده است بطوریکه رنگهای گرم با کثیف بودن خود حالت دلمردگی را به انسان تلقین می کنند.
3 – در مورد نور پردازی فروشگاه، طوری طراحی شده بودنند که برای قفسه ها و مردم سایه ایجاد می کردند.و روشنایی مناسبی نداشتند.این نورپردازی ثابت و در عین حال تک رنگ بوده و از رنگهای شاد در جلوه بخش به داخل فروشگاه و اجناس آن بی بهره بودند.
4 – در مورد لوازم ایمنی و آرامش و آسایش مراجعه کننده ها،دککتورها جوابگوی فضای مورد استفاده فروشگاه نمی باشد،و این گونه وسایل، حساسیت لازم در مورد دود را ندارند و از طرفی در طبقه همکف از کپسول آتش نشانی استفاده نشده است.در طبقات بالایی نیز تعداد کپسولهای آتش نشانی به قدر کافی موجود نیست.
دوربینهای بکار رفته در فروشگاه کم می باشد و در بین قفسه ها از فقر مطلق بر خوردار می باشد.
در مورد لوازم آسایش و آرامش مراجعه کننده ها تعداد صندلیهای استراحت و نیمکتها کم بوده و در محوطه فروشگاه دستگاه آب خوری به اندازه مکفی وجود ندارد;و در صورت وجود داشتن از امکانات لازم برخوردار نیست.
در صورت لزوم برای پیج کردن افراد ،در صورت مراجعه این امر صورت می گیرد.
در درب ورودی فروشگاه هیچ گونه تابلو راهنمایی وجود ندارد .
در بالای قفسه ها تابلوی راهنمای اجناس بطور کامل استفاده نگردیده است و از ضعف مرتدی برخوردار هستند ،و در صورت استفاده ،به همراه قیمت بکار می رودو خیلی کوچک هستند.
از طرفی بعضی از راهنماهای بکار رفته در فروشگاه ،کاغذ a4 می باشد که ظاهر فروشگاه را بد جلوه می دهد بطوریکه از هیچ گونه نظمی برخوردار نیست.
محل نگهداری کودک و لوازم سرگرم کننده آنها در طبقه سوم فروشگاه است،که والدین برای استفاده از این لوازم راحتی باید مسافت طولانی را طی کنند و گاهي اوقات از آن بی اطلاع هستند.
در مورد تبلیغات نسبت به فضای ارائه محصول ،بستگی به فضای اختصاصی فروشگاه دارد یا مورد اجاره ای ،که در مورد فضای مختص فروشگاه این امر نسبت به مورد اجاره ای از فقر قابل ملاحظه ای بر خوردار است.
در صورت سوال و راهنمایی از متصدی قرفه با وجود عدم همخوانی فروشندگان با قرفه ها و فضای آن ،به سوالات شما پاسخ کامل داده می شود.
هیچ گونه سبدی برای خرید در حجم کم به همراه چرخ دستی به شماارئه نمیگردد.
5 – در مورد تمیز بودن فروشگاه چون سنگهای کف فروشگاه قدیمی هستند و بطور نه چندان کامل تمیز می گردند ،این امر بروی چرک مد بودن سنگ فرشها اثر گذاشته بود.از طرفی قفسه ها و شیشه های آنها کدر بودنند.
در فضای بین قفسه ها بعد از تخلیه کالا ،کارتنهای آنها  در مدت قابل توجهی به چشم می خوردند .و در طبقات دیگر این وسائل روی کارتنهای آنها چیده شده بودند.
 6 – در مورد نحوه چیدمان قفسه ها در فروشگاه این طور به نظر می رسید که فاصله ما بین قفسه ها حدود 2.5 متر در راهروی اصلی و حدود 140 سانتی متر در راهروهای فرعی می رسد.ولی نکته قابل توجه این است که ما بین قفسه های فروشگاهی در راهروی اصلی ،قفسه های دیگری با شکل
و شمایل متفاوت از قفسه های اصلی با امنیت ناقص ،چیده شده اند.در کل این قفسه ها دارای شکل و شمائل قدیمی با خرابی و رنگ پریدگی هستند بطوریکه در کناره های دیوار فروشگاه از ارتفاع بلندی برخوردارند.در قفسه های سرد خانه ای برای نگهداری انواع گوشت و لبنیات ،عرض آنها زیاد است و برای مراجعه کننده ها مشکلاتی ایجاد می کنند.
در طبقه دوم نوع چیدمان بکاررفته هیچ گونه هماهنگی با هم ندارند.
7 – در مورد اجناس بکار رفته در قفسه ها اولین چیزی که به چشم می خورد ،عدم تمرکز و ناهماهنگی اجناس با هم است که باعث می گردد خریداران دچار سردگمی و زحمت فراوان از جمله سردرگمی در فروشگاه  شوند.نحوه قیمت گذاری نا مناسب بوده و بسیار ریز و پراکنده هستند.
سبد غذایی فروشگاه بطور کامل تامین نیست ،و برای تامین آن از انبارهای اضطراری در فروشگاه استفاده نمی گردد.
در قفسه ها، نوشیدنی ها در دو سری سرد و گرم عرضه می گردد.
گوشتهای بکار رفته در فروشگاه از بسته بندی مناسبی برخوردار نیستند.
چیدمان مواد غذایی در قفسه ها با قد کودکان هم خانی ندارد.
در طبقات دیگر بین اجناس بکاررفته در آن طبقه، بدلیل فضای اختصاصی و اجاره ای هیچ گونه هماهنگی وجود نداردونوع چیدمان اجناس از پراکندگی مفرطی رنج میبرندودر این طبقات وجود یک محصول به دفعات به چشم می خوردکه شکایت قرفه داران را برانگیخته است.
اجناس سنگین وزن مثل یخچال در طبقات بالایی بکار رفته است.
این بازدید در ساعت 16 به اتمام رسید .

گزارش بازدید از فروشگاه شهروند شعبه میدان آرژانتین سه شنبه مورخه 12/3/88 ساعت 15.
احتراما:
بازدید در روز سه شنبه 12/3/88 ساعت 15 از فروشگاه شهروند آرژانتین انجام پذیرفت.
این بازدید با موضوع چیدمان فروشگاه آغاز و علاوه بر آن ,اثرات روانی فروشگاه نیز مورد توجه قرار گرفت ,که برای بهتر شدن فضای روانی مرکز خرید به پاره ای از آن اشاره میکنیم.
1 – مکان فروشگاه واقع در میدان آرزانتین تهران در یک فضای مناسب که در دسترسی با آن از اقصی نقاط تهران موثر می باشد ,ماقع گردیده است.
2 – هنگام ورود به فروشگاه ,ابتدا از یک فضای جلوی آن که نقش پارکینگ را اجرا می کند ,عبور می کنیم.این پارکینگ در این نقطه از منطقه تهران که با کمبود پارک ماشین مواجه است ,خیلی
مفید به نظر می رسد.این مکان از یک کیوسگ اطلاعات و متصدی کنترل عبور و مرور وسائل نقلیه تشکیل یافته است,که از امنیت فابل توجهی برخوردار است.
3 – در رابطه با خود فروشگاه ,سر درب فروشگاه از جلوه ظاهری در خور توجهی برخوردار است ,که از رنگهای سبز و نوشتار قرمز استفاده گردیده است,که آرامش در خور توجهی به مراجعین می دهد.
تبلیغات و ترفیع فروش کامل به نظر می آید و یک دستگاه خودروی پراید به عنوان ترفیع فروش و جایزه خرید از فروشگاه در نظر گرفته شده است.
4 – درب ورود و خروج فروشگاه کاملا مجزاست و با استفاده از تابلوهای راهنما این امر کاملا مشخص است
در بدر ورود به این فروشگاه ,چرخهای دستی برای خرید انبوه وجود دارد ولی از سبدهای خرید (در اندازه و حجم اندک)چیزی مشاهده نمیگردد.
5 – هنگام ورود به فروشگاه به یک فضای بزرگ و در خور توجه برخورد می کنیم.در این فضای بزرگ که از تقسیم بندی قابل توجهی برخوردار است ؛در دست راست محوطه, سوپر مارکت و واحدهای اداری و انبار سوپر مارکت وجود دارد.
در روبروی درب ورود فروشگاه ,محوطه لوازم پلاستیکی ,ابزار آلات ,وسایل تزیینی و دیگر وسائل متفرقه موجود در بازار به چشم می خورد.
در دست چپ فضای فروشگاه لوازم خانگی ؛ پوشاک درطبقه همکف , طبقه زیر زمین و طبقه اول وجود دارد.
در بین فضای سوپر مارکت و فضای اجناس عمومی ,فضایی جهت ارایه محصولات زعفران و لوازم بهداشتی وجود دارد.
در بین فضای محصولات عمومی و لوازم خانگی فضایی برای ارایه محصولات نرم افزاری و فرهنگی کتاب موجود می باشد.
در انتهای فروشگاه در طبقه زیر زمین فضای ارایه کیف و کفش ,البسه کودکان و لوازم کودکان وجود دارد.در طبقه همکف منسوجات ,تیشرت,لباس زنانه وجود دارد .در طبقه بالای آن انواع لباسهای مردانه یافت می شود.که همگی با نظم قابل توجهی چیده شده اند.
6 – در فضای داخلی فروشگاه,تهویه مناسب و هوای در جریان وجود دارد.از دککتورهای مختلفی به همراه دستگاهها و لوله های آب در سقف فروشگاه جهت آب پاشی ,در حین اتش سوزی, به چشم می خورد .از لحاظ امنیتی, فروشگاه مجهز به دور بین است.کپسولهای آتش نشانی در مناطق خاصی وجود دارد که با تابلوهای راهنما محل آنها را مشخص کرده اندکه بعضا این تابلوها در لابلای اجناس گم هستند.فروشگاه از نور پردازی آرام بخش و از رنگهای تکراری و غیر شاداب استفاده می كند.نظافت فروشگاه به طور مرتب و با دستگاههای خود کار می باشد.نحوه سر کشی مسئولین مناسب بوده و بطور کامل انجام می گیرد.در محدوده قفسه ها یک فروشنده وجود دارد که با لباس یک دست و کارت شناسایی قابل روئت هستند,که درصورت بروز مشکل پاسخ گو هستند.
7 – در فروشگاه صندوقهای تصفیه حساب و پرداخت بطور کامل و مرتب وجود دارد.و در جایگاه مناسبی در کنار درب خروج واقع هستند.
8 – در فضای داخلی فروشگاه ,قفسه ها با یک فاصله مشخص حدود 2.5 متر در کنار هم قرار دارند,که از یک نظم و ترتیب قابل توجهی بر خوردارند,ارتفاع آنها مناسب بوده و قابل تامل هستند.قفسه های مواد پروتئنی از استاندارد قابل توجهی برخوردارند و مواد غذائی به راحتی قابل دسترس هستند,و بطور کامل به وسیله تابلوی راهنما قابل تشخیص هستند.
9 – سبد غذایی خانوار کامل است و از هر نوع مواد غذایی در فروشگاه یافت می شود.نحوه چیدمان مواد غذایی بصورت متمرکز بوده و از پراکندگی به دور است .راهنمای قیمت گذاری آنها درشت بوده و از ترفیع فروش که شامل تخفیفات است بهره می برند.قفسه ها بطور مرتب توسط متصدیان فوق از اجناس پر شده و جای خالی مشاهده نمی گردد.نحوه دسترسی اجناس از نظم خاصی برخودار است و به راحتی قابل مراجعه هستند.تبلیغات بنری در فروشگاه کمتر به چشم می خورد و خریداران می توانند کالا را از نزدیک مشاهده کنند.در مورد  قیمت اجناس با توجه به نحوه تمرکز
آنها و امکانات فروشگاه, به نظرقیمت گذاری مناسب است.نحوه بسته بندی با کیفیت بالا و اجناس مرغوب هستند.در مجموع در مقایسه با فروشگاه رفاه از یک نظم خاصی بهره می برد.
این مشاهده و بازدید در ساعت 16 به پایان رسید.